42nd STREET
( al Theatre Royal Drury Lane)
Feia
anys que no veia ballar claque d’una manera tan brillant, i no a dos o tres artistas,
sino els quaranta-vuit (48!) interprets que omplien l’escenari del Theatre Royal Drury Lane de Londres.
Feia pam a munt, pam avall quasi quaranta anys, quan vaig veure la mateixa
obra,42nd Street, a Nova York. Mes
endavant recordo una entrevista que li van fer a Donald O’Connor, on explicava
que un ballari de claque quasi no ha de tocar a terra; balla com si estigues
suspes pels hombros i els peus nomes fan contacte quan fa el tap. Aquesta es la sensacio que he
tingut avui.
L’obra
es un dels pocs musicals que s’han portat als escenaris provinents d’una
pel.licula (fins aleshores nomes s’havia fet la fracassada Gigi). Una produccio
del 1933 on la Ginger Rogers encara anava molt avall als credits es la base d;aquest
musical. A Broadway va ser un exit aclaparador que mes endavant va pasar al West
End londinenc i ara, sortosament ha tornat.
La
historia es senzilla; un famos director munta un musical i just al acabar d’estrenar
la vedette es trenca el turmell. Han de suspendre durant un mes, pero tothom
recomana que li donin el paper a una nouvinguda que canta i balla
extraordinariament. El conte de fades esta servit i tot acaba be.
I
amb aquesta tontería es pot fer un musical d’exit? Tan fotuts d’idees estem? No
ens precipitem. Aquesta tontería, com l’argument de tantes operes famoses, dona
per a molt. Per comencar esta situada als anys 30’ amb la qual l’estetica es
molt atrativa: els nois engominats, les noies amb aquells pentinats ondulats
enganxats al cap. El vestuari es de fantasia, ja que quan assajan, es de carrer
d’aleshores, les noien amb aquells shorts acinturats tan elegants, i quen “fan
l’obra” els lluentons, les plumes i tota la parafernalia ens transporta a l’epoca
del burlesque. Hi ha un cos de ball
brutal, pero no hi falten els actors caracteristics, home i dona secundaris que
donen les notes comiques… en fi no hi falta de res. Ho anem veien clar?
I
aleshores quan es posen a cantar i a ballar ens adonem d’aquella cosa que en
sap greu de repetir, que els anglosaxons en aixo juguen en una altra lliga i
ens porten una burrada d’avantge, comencant perque poden triar. Avui hi havia
vint noies i catorze xicots, allo que en angles en diuen ensamble. Les noies, a ull, devien fer totes 1,75 d’altura i els
xicots 1,80, elles pesasrien 55 quilos i ells 65, tots iguals. Se que aixo es
discriminatori i fins i tot potser injust, pero perque una linia de cor de ball
faci goig ha de ser aixi, no ni pot haver una com un gallimarsot i l’altra com
la Soraya S. S. I de on treuen tanta canalla jove, guapa, bons cantants i
ballarins i de la mateixa mida? Doncs de les escoles de teatre i a mes
Anglaterra i els EEUU están “molt a prop”, i aix’i els va.
Tornant
a l’obra, la música es de Harrt Warren, un vetera compositor que va entendre
molt be el que era la música “americana” instituida per Gershwin, o sigui amb
tocs de blues, cosa molt adequada pel burlesque,
doncs permet aquells tocs canallescos fent sonar el vent arrossegat, moltes
vegades amb sordina, i que tan li escau en aquest tipus d’obra. En el cas d’avui
al fossat de l’orquesta hi havia vint musics (20!); no es d’estranyar que l’orquestra
“petes” que feia posar la pell de gallina. Una altra cosa encantadora es que es
fa “obertura”; el director treu el cap pel fossat, saluda i dirigeix el “resum”
de la música. En acabat, s’amaga i dirigint des de mes avall, comenca l’obra.
Feia temps que no ho veía i ho enyorava.
S’em
nota entussiasmat? Es perque ho estic. Aixo sol m’ha arreglat l’escapada a
Londres. De vegades ja passa aixo, i m’ha compensat no trovar les sabats que
volia. Tot no pot ser. Demano disculpes per l’ortografia, pero escric amb un
ordinador angles que no te accents, ni ces trencades, ni… vaja que per no tenir
no te ni vergonya, pero es el que hi ha.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada